close
تبلیغات در اینترنت
یوگا در کونگ فو

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
خوش آمدید


به نام خداوند بخشنده ی مهربان



سلام عزیزان به وبلاگ من خوش آمدید .
لطف کنید ما را با نظرات خوب خودتان در کنترل این
وبلاگ کمک کنید .

توجه : کپی بردای از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

نویسنده : محمد قاسمی

یوگا در کونگ فو 

فرهنگ یوگا فرهنگی اصیل و پر رمز و راز از کشور هندوستان است و پایه اش نیز در آن سرزمین استواراست. واژه ی یوگا واژه ای سانسکریت که یک گویش کهن از گویش های هند و اروپایی است. ما میتوانیم با انجام چرخه ی یوگا شخصیتهای زشتِ  خود مانند: تنبلی، خشم، نفرت، ترس، شکم پرستی، ناراستی و دورویی و منفی بودن را به زیر  کنترل آوریم. در تمرینهای یوگا پس از مدتی میتوانیم احساس کنیم که بخشی از روح واحد آفرینش هستیم. در اِزای تمرین های یوگا، به خاصیتهای جالب توجه و خوشآیندی میرسیم. از جمله: انعطاف و ظرافت در روح و حرکات، خوشحالی، صلح و آرامش جویی، رفتار آرام و دوری از تُندخویی، شکیبایی، توازن و هماهنگی، روراستی ....... و بدین گونه ما معنی زندگی شیرین را بهتر میفهمیم. واژه ی سانسکریت یوگا در پارسی به یوغ، درانگلیسی یوک، در آلمانی یُخ, در پرتغالی ژوگو، ....... و به صورت مشابهی در دیگر گویشهای هند و اروپایی بکار برده میشود. )یوغ ابزاریست از چوب، فلز و چرم که هنگام شخم زدن زمین آن را بر گردن گاو میگذارند و نیروی حیوانی قوی را، زیر کنترل در جهت کشاورزی در میآورند(. در یوگا این واژه نماد یا سمبل بزیر کنترل در آوردن طبیعت حیوانی و پروراندن آن، در سویه ی یکی شدن یا بازگشت به مبدا آفرینش است که این خود را با آفرینش یکی دیدن و نه برتر یا جدا دیدن است. خود را برتر دیدن موجب جنگ و رو در رویی با نظام آفرینش است. خود را جدا دیدن موجب انزوا و گوشه نشینیست که به سیری از دیگران و نفرت نیز میگراید. در کتاب کاراته و ذن کاراته نوشته ی ابراهیم میرزایی، ایشان واژه ی یوگا را چنین اقتباس کرده اند: یکی شدن روح یک فرد با روح عالم وجود. فرد یوگا کار )یوگی (بر این باور است: وجودی به کلیه جهان آفرینش مسلط است که هر شخصی میتواند در لحظاتی بوسیله ی هوش عالی باطنی خود به آن مربوط شده و آنرا بشناسد. توسط اجرای برنامه ای مرکب از تمرینات بدنی و ذهنی، همه ی ما انسانها که در سطحی معمولی و پایین تر از وجود هستیم، میتوانیم با شعور الهی یا آسمانی مربوط شویم )این حالت را سَمدهی گویند(. آ‌ن لحظه، لحظه ی درخشان شدن روح یا خودشناسیست. بیان های اقتباس شده ی دیگری از معنی یوگا: آرامش کامل. لرزشها و تپش های ذهنی که بدرک حقیقت ذات عالی میانجامد. با انجام یوگا و وارد شدن به چرخه ی آن، به بی پرواییهای عارفانه ای میرسیم که مسیری باز در جهت رشد وجود ماست. با انجام یوگا و وارد شدن به چرخه ی آن، به اعصابی قوی برای تصمیماتی درست در زندگی و همچنین به حفظ سلامتی بدن و نیروهای ذهنی و آرامش خاطر دست میابیم. در کل تأثیرات و نتایج یوگا بر انسان وصف شدنی نیست و حالاتی که یوگی به آن دست میازد، فقط و فقط  شخصی و ویژه ی فرد یوگا کار است.

وجه گونه گونی یوگا با هنرهای رزمی

از طریق انجامِ پایدارِ یوگا، انسان به حالاتِ والای عرفانی میرسد، جهان را در خود و خود را از جهان میبیند. در هنرهای رزمی، خاصیت هنرهای رزمی مانند آبیست که به زیرِ درختهای گوناگون هر درختی از خود میوه ای میدهد، آن میوه با میوه ی دیگر متمایز است، درکنار اثرات نیک هنرهای رزمی، مانند خویشتن شناسی، ویژگیهای دیگری نیز مانند خود پسندی  و خودخواهی شدید، تفتیش زندگی شخصی دیگران، به دادگاه کشیدن دیگران، احساسهای برتری بر دیگر موجودات و حتی تَوحش تا مرز جنون و آزار انسانها، بوفور دیده میشود، تا  آنجا که فلسفه های بی سر و ته  که درهنرهای رزمی رسوخ کرده اند، چشم هنرجویان را به دیدن سرشتِ ساده ی آفرینش کور میکنند. این حالات بیمارگونه در یوگا دیده نمی شود


آشنایی با یوگا

موضوع مطالعه ما یوگا است. راهی که فرهنگ و معرفت را به جسم و حواس ما می آموزد. فکر را پاک کرده و به هوش وآگاهی ما تربیت و تزکیه عطا می کند و به روح ما که هسته ای از آفرینش است، آرامش و آسایش می دهد. متاًسفانه بسیاری از انسانهائیکه به ژرفنای یوگا نفوذ نکرده و به کاوش نپرداخته اند، این طریقت روحانیِ در راستای خودشناسی را صرفاٌ یک ریاضت جسمانی تلقی می کنند،. ولی یوگا چیزهایی بیشتراز یک طریقت و تربیت جسمانی است. یوگا به سلولها، فکر، شعور و روح آدمی مربوط گردیده و تمام جنبه های حیات را در بر می گیرد. چیزی که می تواند انسانها را از سطح و پوسته، به عمق روح راهبر با شد. 

 

یوگا به معنای به هم نزدیک شدن است . باید با فکری پاک و بی آلایش و بدون هر گونه پیش داوری به این راه روی آورد. اگر بتوانیم این نوع اندیشیدن را به روند روزمره زندگی گسترش و تعمیم دهیم، ما به نوعی ترکیب و توحید دست یافته ایم. در این شرایط نه تنها بین جسم و فکر ما نوعی ترکیب و تجمع حاصل گردیده، بلکه بین ما و همسایگان و نزدیکان  ما هم این حالت پدیدار گشته است.

 

این توحید و ترکیب، مدی تیشن )مُراقبه( است و مدی تیشن نوعی از این ترکیب و تجمع به حساب می آید. کسانی که به این توحید و ترکیب دست نیافته اند، نمی توانند از مدی تیشن صحبت کنند. کسانی که تجربه ای در مدی تیشن ندارند، نمی توانند در این زمینه به درک صحیحی برسند. این دو مضمون مشابه و مرتبط  هستند. اگر من و شما به حالت توحید و ترکیب برسیم، نوعی آرامش و صفا در فکرمان پدیدار می شود در حالیکه در حالت هوشیاری کامل قرار داریم . اگر آگاهی ما مکرراٌ در طول زمان شکستگی و انفکاک پیدا کند، در این صورت شوریدگی و پریشانحالی بر وجود ما چیره گشته است. اگر این افکار پریشان و مُتفرق را بار دیگر بر روی نقطه مشخصی جمع کنیم ، به تمرکز دست یافته ایم . اگر این حالت هشیاری تواًم با آرامش و سکون - که معمولاٌ برای لحظات زودگذری حاصل می شوند، دَوام و بَقای خیلی بیشتری پیدا کند، مدی تیشن حاصل میشود.

 

زمانی که این آگاهی منقسم نشده همگام با تجمع و ترکیبِ جسم، فکر و روح حفظ شود، در این شرایط دیگر برای زمان - گذشته و آینده - معنایی پیدا نمی کند. در این شرایط فقط زمان ابدی وجود دارد. از آنجا که در این لحظات زمان حالتِ ابدی دارد، من و شما هم در حالتِ ابدی و نامحدود قرار گرفته ایم. در این حالت از توحید و ترکیب، نباید تفاوتی بین من و شما باشد. امیدوارم اگر امروز و فردا هم نباشد، بالاخره روزی من و شما به این حالت یکی شدن نایل آئیم. با خودشناسی هم می توان به این حالت وحدت دست یافت. این احتمال وجود دارد که شما مطالب دیگری شنیده باشید. مثلاّ وجودهای فانی و محدود چطور می توانند به اَبدیت و لایَتناهی دسترسی پیدا کنند؟ ولی موقعی که محدود در نامحدود حل و یا جذب شود، این توجیه و یکی شدن حاصل می آید. در این شرایط هر چیزی نامحدود می شود.

به آسمان بیاندیشید که هم محدود و هم نامحدود است. هر چند دست نیافتنی است ولی در هر لحظه از زندگی ما با آن در تماس هستیم. از سوی دیگر شما به مفاهیم محدودی مانند: جسم، فکر، شعور و آگاهی بیاندیشید که می توانند در جوار جایگاه روح - که مادر ِ همۀ آنهاست - با ابدیت و نامحدود ارتباط پیدا کنند. در این شرایط ما می توانیم تر و تازه، و با شعوری خلاق و پویا در حالت آرامش قرار بگیریم

یوگا، انواع، بخشها، لایه ها و مراحل مختلف آن

 

یوگا به معنای وحدت، اتحاد و یگانگی است. یکی شدن روح فردی با روح کیهانی . ولی این یک بیان و اندیشه ی مبهمی است که به سادگی درک آن برای همه میسر نیست. بنابراین با توجه به سطح دانش کنونی، من )ب، ک، س، آینگار( می گویم که یوگا پیوستگی و یگانگی جسم و فکر با روح است . نود درصد از ما به انواعی از آلام و بلیات مبتلا هستیم. جسمی، فکری یا روحی . دانش یوگا به ما کمک میکند تا از کالبد خود معبدی بسازیم که مانند روح ما پاک ومنزه باشد. بدن تنبل است، ولی فکر در حال تکاپو و جنبش است و روح در حالت درخشش و فروزش قرار دارد. تمرینهای یوگایی باعث می شوند تا کالبد آدمی تا آستانه تابش و تلاً لو فکری پیش برود. در این شرایط جسم و فکر ما به فروغ و روشنایی دست می یا بند و در جهتی که در راستای انوار روحی است، هدایت می شوند. هرچند در غرب معمولاً به یوگا تنها به صورت یک نمود جسمی می نگرند، ولی می توان آن را فیزیوسایکولوژیک )جسمی - روانی( یا  سایکو اِسپیری چوآل روانی - روحی  تصور کرد. یوگا دانشی است که فکر انسان را از بندها و زنجیرهای جسمی آزاد کرده و او را به سوی روح هدایت می کند. به این ترتیب روح آزاد شده و به آرامش و سعادت جاودانی می رسد. اگر پرنده ای را در قفس حبس کنید، او امکان زیادی برای بلند پروازی ندارد. به محض آنکه درِ قفس گشوده شود، پرنده به پرواز درمی آید و به آزادی دسترسی پیدا می کند. انسان هم درست در لحظاتی که فکرش آزاد می شود، همان حالت را پیدا می کند و با آزاد شدن فکر از حصار و قفس بدن، به آرامش رسیده و در دامان روح به استراحت می پردازد

انواع یوگا : " تنها یک یوگا وجود دارد "

فلاسفه، قدیسان و حکیمان به ما گفته اند که راههای متععدی وجود دارند که می توانند ما را به سر منزل مقصودی برسانند که همانا نظرگاه و جلوه گاه روح است. دانش فکر راجا - یوگا نامیده میشود، دانش هوش به نامِ جنانا - یوگا معروف شده است. به دانش تکالیف و وظایف کارما - یوگا گفته می شود و دانش اراده هاتا - یوگا نام دارد. برای موً لفان متون قدیمی، این نامها مانند ردیف مضرابها بر روی صفحهً پیانو جلوه می نمود. این ردیفها دارای دکمه ها یا مضرابهای متعددی هستند ولی به کمک آنها آهنگ واحدی نواخته می شود. به صورت مشابه، لغات و اصطلاحات متعددی وجود دارند که افراد مختلف از آن طریق نگرش خویش را به یوگا بیان می کنند. همینطور طریقتهای متعددی وجود دارند که به مدد آنها رسیدن به این هنر باستانی امکان پذیر می شود. ولی یوگا تنها یکی است، مانند روح ازلی و ابدی که تنها یکی است، ولی در هر زبان و آئین به نامی و با عنوانی از او یاد می شود. کسانی که از نقطه نظر روشنفکرانه ای به یوگا می نگرند، می گویند راجا - یوگا روحی و هاتا - یوگا صرفاً جسمی است. این یک اشتباه وحشتناک به حساب می آید. از آنجا که تمام راهها به سوی مبداً منتهی می شوند، بنابراین هاتا - یوگا هم راهی است که فرد را به نظرگاه روح هدایت می کند. چه تعداد از افرادی که این چنین هاتا - یوگا را از راجا - یوگا جدا می کنند، بررسی دقیقی در هاتا - یوگا پرادیپیکا )کتابی باستانی و مقدس در زمینه هاتا یوگا( و یا سایر متون کهن دربارهً هاتا - یوگا انجام داده اند؟ چه تعدادی از آنها به خوبی یوگا سوتراهای )در دین براهما حُکم ، حُکم شرعی( احکام بودا پاتانجالی )نام موً لف و جمع آوری کنندهً متون یوگا که پایه و بنیان اصلی راجا - یوگا به حساب می آیند( را، مطالعه کرده اند؟ آیا شما می دانید که آخرین فصل از کتاب هاتا - یوگا پرادیپیکا ، سامادی پا نامیده می شود و دربارهً حالت سامادی و یا اتصال به روح متعالی صحبت می کند؟ همینطور اوج یا قله رفیع راجا - یوگا کدام است؟ مگر آن هم سامادی نیست؟ بنابراین چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ 

اگر بیشتر از نقطه نظر سایکولوژی )روان شناسی( و نه تنها از دیدگاه فیزیولوژی، به لغت ها بنگرید، شما آگاهی بیشتری کسب می کنید که آیا هاتا - یوگا جسمی است، یا روحی است؟ ها به معنای خورشید است، که خورشیدِ تن شماست، که روح نامیده می شود. تا به معنی ماه است که فکر شما را تشکیل می دهد.  انرژی خورشید هیچگاه کاستی پیدا نمیکند، در صورتی که فکر ما که انرژی خود را از روح می گیرد، دچار نوساناتِ، زیر و بمها و تغییراتی مانند تحولات قرص ماه می شود. فکر به تعبیری مانند جیوه است که به سادگی نمی توان یک تکه یا قطره ای از آن را از روی میز جمع کرد. به همین صورت نمی توانیم فکر خود را در یک محدوده یا زمینه جمع یا متمرکز سازیم. ولی اگر بتوانیم کالبد و فکر خویش را به صورتی به وحدت و پیوستگی برسانیم، انرژی فکری یک حالت آرامش و سکون پیدا می کند. چنانچه نیروی فکری در شرایط آرامش قرار بگیرد، فکر هم در شرایط رکود و سکون مُستقر می شود وروح بر تمام بدن احاطه و تسلط پیدا می کند. 

هاتا یوگا پرادیپیکا به این صورت از یوگا نام می برد:

PRANA - VRTTINIRODHA

 که به معنای آرامش دادن به نوسانات تنفس است. 

در یوگا سوتراهای پاتانجالی به این صورت به شرح آثار یوگا می پردازد:

CHITTA - VRTTI - NIRODHA

که به معنای آرام کننده نوسانات فکر است. فکر آدمی در هر ثانیه می تواند به جهات متعددی تمایل پیدا کند. حرکات آن بسیار سریع و متغیر است، ولی تنفس نمی تواند به جهات متعددی تمایل پیدا کند. تنها می تواند برای لحظات کوتاهی به حالت سکون و رکود درآید. فقط یک راه برای آن وجود دارد، دم و بازدم . ولی نمی تواند مانند فکر به حالات و تحولات متعددی روی آورد. بر اساس آنچه که در هاتا یوگا پرادیپیکا نوشته شده، با کنترل تنفس و تمرکز بر روی ریتم آن ، فکر می تواند در حالت آرامش قرار بگیرد. بنابراین هر چند هاتا یوگا پرادیپیکا با کنترل پرانا به معنی تنفس یا انرژی شروع می شود، و یوگا سوتراهای پاتانجالی با کنترل فکر آغاز می گردد، ولی هر دو بالاخره به سرمنزل واحدی می رسند وتفاوتی بین آنها نیست. با کنترل تنفس شما به کنترل فکر دست می یابید؛ و با کنترل فکر، شما ریتم و نظمی به تنفس خود میدهید. همانطوری که کافور با شعله یکی می شود، فکر هم به همین صورت جذب شعله های روح می گردد واین نقطه اوج هاتا - یوگا است. در متون قدیمی آمده است که هاتا - یوگا اتحاد بین فکر و روح است. راجا - یوگا هم اتحاد بین فکر و روح است. بنابراین تفاوتی بین آنها نیست، و تنها یک یوگا وجود دارد. تمرین یوگا برای متحد کردن کالبد با فکر است. افراد با فرهنگ مایلند که بین فکر و آگاهی خویش به نوعی وحدت برقرار کنند، ولی آنهایی که فرهنگ بالنده تری دارند، به هماهنگی فکر و آگاهی با اعماق و زوایای روحی می اندیشند.

بخشها و لایه های یوگا :

یوگا سنتی است که به هشت عضو یا جنبه تقسیم می شود:

یاما، نیاما، آسانا، پرانایاما, پراتیاهارا، دارانا، دیانا و سامادهی

از سوی دیگر شما می توانید برای یوگا سه لایه در نظر بگیرید: خارجی، داخلی و داخلی ترین، یا جسمی، ذهنی و روحی.

بنابراین هشت عضو یا اندام یوگا می توانند به سه گروه تقسیم شوند:

۱ـ یاما و نیاما به مبانی اجتماعی یا اخلاقی فردی مربوط می شوند.

۲ـ آسانا، پرانایاما و پراتیاهارا به سیر تکاملی فرد می پردازند و به خودشناسی منجر می شوند.

۳ ـ دارانا، دیانا و سامادی آثار یوگا به شمار می آیند که تجربه نظرگاه روح را برای فرد امکان پذیر می سازند، ولی جزئی از بخشهای عملی  یوگا به شمار نمی آیند.

اولین سطح یوگا به چیزهایی مربوط می شود که به امرها و نهی ها می پردازند. نیاما به ما می گوید که چه کارهایی انجام دهیم که خیر و صلاح فرد و جامعه به آنها مربوط می شود. یاما انسان را از ارتکاب به اعمالی دور نگه می دارد که در انجام آنها خطراتی برای فرد و اجتماع متصور است. اینها برخی از قوانین اخلاقی هستند که در تمام جوامع بشری و در تمام فراخنای تاریخ وجود داشته اند. پیروی از این احکام سنتی یا امر ونهی ها برای پیشرفت و تکامل افراد به خاطر تاًثیر گذاری متقابل جسم بر فکر و فکر بر روح ضروری به نظر می رسد. سطح یا لایه دوم یوگا به سادانا یا تمرین مربوط می شود و شامل آسانا، پرانایاما و پراتیاهارا می گردد. آسانا دانشی است که به شکل گیریهای گوناگون جسمی مربوط می شود. پرانایاما دانش تنفس است. پراتیاهارا را دانش خاموشی حواس و استقرار آنها در شرایط غیرفعال و یا متوجه کردن حواس به درون و تمرکز و استقرار آنها بر درونی ترین هسته حیات است. سومین لایه از یوگا در سوتراهای یوگا توسط پاتانجلی به عنوان ثروت یوگا مشخص شده است. این اثر یا میوه ساداناست و از دارانا، دیانا و سامادهی تشکیل می شود. دارانا تمرکز یا توجه کامل است. دیانا مدی تیشن است. سامادی نقطه اوج یوگاست وآن یک حالت رحمت و برکت و یکی شدن با روح ازلی و ابدی است. اگر شما از نهالی مراقبت به عمل بیاورید، در جریان رشد به شکوفه می نشیند و از شکوفه ها گل پدید می آید و در نهایتِ رشد طبیعی، درخت بارور شده و میوه می دهد. اگر شما به یوگا روی بیاورید، دیر یا زود رایحه و بوی عطر روحانی آن با تمام زیبایی و تراوتش آشکار می شود و نتیجه تمرینات شما ثمراتی مانند آزادی، وقار، توازن، آرامش و برازندگی به بار می آورد




درباره : مطالب , یوگا ,
برچسب ها : یوگا/یوگا در کونگ فو توآ/ادامه مطلب/هندوستان/آشنایی با یوگا/کونگ فو توآ/کونگ فو/کونگ فو توآ سنتی/کونگ فو توآ سنتی شهر قادرآباد/سایت رسمی کونگ فو توآ سنتی شهر قادرآباد/قادرآباد/شهر قادرآباد/قادراباد/طریقت/پاک/یارومه/پرفسور میرزایی/ابراهیم میرزایی/معنای یوگا/یوگا در کونگ فو/ ,
بازدید : 63
[ جمعه 19 ارديبهشت 1393 ] [ 22:26 ] [ نویسنده : محمد قاسمی ] | نظرات ()
مطالب متفرقه
نظر بدهید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی



.: Weblog Themes By SlideTheme :.